Abstract (croatian) | ChatGPT-4 je alat koji ima potencijala za promjenu načina na koji se statistika može poučavati i učiti u visokoobrazovnim institucijama. Razvijen je od strane OpenAI i koristi napredne tehnike umjetne inteligencije, obrade prirodnog jezika (NLP) za analizu podataka, modeliranje i vizualizaciju. Što bi značilo da korisnici mogu postavljati pitanja vezana za podatke, analize podataka, tumačenje dobivenih statističkih parametara, grafičke prikaze, statističke testove i modele. Pri tome korisnik ne mora znati niti jedan programski jezik ili statistički software kako bi dobio sve potrebne izračune i analize. Calonge i suradnici (2023) analizirali su četiri pružatelja usluga umjetne inteligencije i zaključili kako je GPT-4 superiorniji od ostalih u rješavanju problema iz statistike. Prema istraživanju koje uspoređuje rad sa ChatGPT-4, SAS, SPSS i R ističe se kako ChatGPT-4 ima visoku konzistentnost rezultata, veću analitičku učinkovitost koda ili operacija i intuitivniju korisničku jednostavnost u odnosu na SAS, SPSS, i R u deskriptivnoj statistici (Huang, 2024).
Dosadašnja istraživanja pokazala su kako su učitelji iz STEM područja pokazali manju anksioznost prema korištenju umjetne inteligencije u usporedbi s ostalim učiteljima. Imaju pozitivniji stav prema umjetnoj inteligenciji i ocjenjuju kako su je spremni koristiti u nastavi (Ayanwale, Sanusi 2023.). Razmjena iskustva u stvaranje i razvijanju modela, zadataka, studija slučaja i projekata u kojima će se primjenjivati ChatGPT-4 na nastavi statistike važan je korak za popularizaciju korištenja umjetne inteligencije u nastavi te individualnom pristupu svakom studentu. Prezentirat će se dva modela koji se mogu koristi u radu sa studentima a vezani su za analizu skupa podataka o ocjenama studenata iz nekoliko predmeta (simulirani podaci) i analizu očekivanja (stvarni podaci iz provedena ankete). Studenti korištenjem ChatGPT dobivaju deskriptivne statističke parametre i objašnjenja što ti parametri znače u kontekstu skupa podataka. Raspravom o tome kako razumijevanje deskriptivnih statističkih parametara pomaže u interpretaciji skupova podataka studenti razvijaju dublje razumijevanje deskriptivne statistike i njezine primjene u stvarnom svijetu.
Napredne analitičke sposobnosti i intuitivno sučelje ChatGPT-4 čini alatom koji će donijeti promijene u visokoškolskoj nastavi. Primjena umjetne inteligencije u istraživanjima, analizi i razumijevanju podataka uvelike može pomoći nastavnicima u poboljšanju kvalitete nastave statistike, a studente pripremiti za suvremene izazove poslovnog svijeta. |